Kortit tulevaisuuteen varautumisen vauhdittajana -kumppanihaku käynnissä nyt!
Luotettuni Oy aloittaa 1.10.2025 kumppanihaun pilottihankkeeseensa Vaikeiden asioiden keskustelukortit tulevaisuuteen varautumisen vauhdittajana. Hankkeessa suomalaisia kehotetaan keskustelemaan luotetun henkilön kanssa, laatimaan tärkeitä asiakirjoja huolella ja ajoissa sekä varautumaan ikääntymiseen ja menehtymiseen mieluiten silloin, kun mikään sairaus tai vamma ei vaikuta tilanteeseen tai viimeistään sairastumisen alkuvaiheessa.
Joulukuussa 2023 julkaistut Vaikeiden asioiden keskustelukortit on tarkoitettu sekä lähipiirin kanssa että asiakkaan kanssa käytävien keskustelujen sujuvoittamiseen ja mm. edunvalvontavaltuutuksen, hoitotahdon ja testamentin laatimisen vauhdittamiseen. Kortit on innovoinut kokemusasiantuntija, yhteiskuntatieteiden maisteri Liisa Eskelinen ja ne on viimeistelty asiantuntijaverkoston kanssa. Korttien kehittämiseen painotuotteeksi Luotettuni Oy:lle myönnettiin lokakuussa 2023 Business Finlandin Innovaatioseteli.
Positiivisia kokemuksia korttien käyttämisestä on saatu sekä kuluttaja-asiakkaiden että ammattilaisten parissa. Nyt käynnistettävässä pilottihankkeessa on tarkoitus selvittää korttien vaikuttavuutta sekä läheisten kanssa käytäviin keskusteluihin että asiakastyöhön yksittäisiä tapauksia laajemmassa mittakaavassa.
Vaikeiden asioiden keskustelukortit soveltuvat hyvin monenlaisiin tilanteisiin ja siksi kohderyhmiäkin on useita, esimerkiksi:
- työyhteisön henkilöstö | Vaikeiden asioiden keskustelukortit tulevaisuuteen varautumisen vauhdittajana elämän ruuhkavuosina
- ikäihmiset ja heidän läheisensä, esimerkiksi kotiapu- ja kotisiivousyrityksen asiakaskunta | Vaikeiden asioiden keskustelukortit ikääntymiseen ja menehtymiseen varautumisen apuna
- asiakastyötä tekevä hyvinvointialueen henkilöstö | Vaikeiden asioiden keskustelukortit asiakastyön helpottajana
- nuoret aikuiset, esimerkiksi toisen asteen oppilaitoksen oppilaat | Vaikeiden asioiden keskustelukortit nuorten aikuisten tulevaisuuteen varautumisen välineenä
Pilottihankkeen sisältö
Käytännössä pilottihankkeessa on kyse siitä, että kohderyhmälle lähetetään lyhyt sähköinen alkukartoituskysely mm. siitä, onko edunvalvontavaltuutus tai hoitotahto tehty tai miten asiakas tai läheinen suhtautuu asioiden puheeksi ottamiseen. Tämän jälkeen/tässä yhteydessä kohderyhmälle toimitetaan Vaikeiden asioiden keskustelukortit. Seurantakysely lähetetään kunkin kohderyhmän kannalta järkevänä ajankohtana (yleensä 2-6 kk Vaikeiden asioiden keskustelukorttien toimittamisesta).
Seurantakyselyssä kartoitetaan
- onko edunvalvontavaltuutus, hoitotahto ja testamentti nyt itsellä, läheisellä ja/tai asiakkaalla tehty ja
- miten Vaikeiden asioiden keskustelukortit vaikuttivat keskustelujen käymiseen läheisen tai asiakkaan kanssa.
Kyselyyn voidaan niin sovittaessa sisällyttää myös kumppania koskevia kysymyksiä esimerkiksi asiakastyytyväisyydestä tai siitä, kuinka työyhteisö voisi tukea henkilöstöään esimerkiksi ikääntyvien vanhempien hoidossa.
Pilottihankkeessa on tutkimuksellinen ote. Kaikkia tietoja käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti. Kumppanin kanssa on myös mahdollista järjestää käytännön toteutus siten, ettei asiakastietoja kulkeudu Luotettuni Oy:lle, vaan kumppani koordinoi korttipakkausten jakelun ja kyselylinkkien toimittamisen. Toisaalta kumppanin kanssa on mahdollista haluttaessa sopia myös korttien toimittaminen Luotettuni Oy:n kautta erillismaksusta, mikäli kumppani niin haluaa.
Kyselyt kootaan suomalaisen Creamailer Oy:n sähköiselle kyselylomakkeelle ja alustalle.
Hinta pilottihankkeen kumppanille
Pilottihankkeeseen osallistumisen hinta yhteistyökumppaneille vaihtelee sen mukaan, harjoittaako kumppani voittoa tavoittelevaa vai voittoa tavoittelematonta toimintaa ja mitä muuta yhteistyötä kumppanin kanssa sovitaan. Viitteellinen pilottihankkeen volyymi on vähintään 100 osallistujaa yhden pilottikumppanin kautta, jos kyselyssä on myös kumppanin mukaan kustomoituja kysymyksiä ja kumppanin kysely järjestetään pilottihankkeessa omana kokonaisuutenaan.
- Mikäli kumppani tekee voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa, yhteistyömaksun lähtökohtana on, että korttipakkausten volyymi määrittää hinnan (esim. 100 pakkausta 500 pakkausta 24 €/pakkaus + alv 25,5 %) ja kyselyn erillismaksu riippuu siitä, tehdäänkö kumppanin kanssa kumppanikohtaisia kysymyksiä sisältävä kysely (hinta työmäärän mukaan alkaen 500 € + alv 25,5 %). Jos korttipakkausten jakelussa on esimerkiksi mahdollisuus testata uutta toimintatapaa tai kohderyhmää, pieni erä voidaan myös toimittaa maksutta.
- Alennusperusteena voidaan lisäksi ottaa huomioon mahdollinen muu yhteistyö ja/tai kumppanin aikapanostus.
- Mikäli kumppani tekee voittoa tavoittelematonta toimintaa, yhteistyömaksun lähtökohtana on Vaikeiden asioiden keskustelukortit hyväntekeväisyyten -hinnasto
- esim. 100 pakkausta 3000 euroa sis. alv (2390,44 € + alv 25,5 %) tai
- 500 pakkausta 12 000 € sis. alv (9 561,75 € + alv 25,5 %).
- Alennusperusteena voidaan lisäksi ottaa huomioon mahdollinen muu yhteistyö/kumppanin aikapanostus.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä mahdollisimman pian!
Keskusteluja käydään ja sopivat kumppanit pilottihankkeeseen valitaan heti, kun sopivat kumppanit löytyvät. Pilottihanke käynnistyy kunkin kumppanin kanssa sovitulla aikataululla.